E Business Expert

SEO Advies op maat

Door - Tom Cosyns Seobureau.be

Tips voor het telefonisch werven van klanten

Een telefoontje is persoonlijk. Daarom bellen klanten nog steeds graag. Klanten spreken liever met een live persoon dan met een geautomatiseerd programma. Doordat klanten telefonisch meteen antwoord kunnen krijgen op hun vragen hoeven zij niet uren op een e-mail te wachten. Omdat telefoongesprekken essentieel zijn voor bedrijven en verkoop, is de etiquette voor telefoongesprekken net zo belangrijk voor bedrijven en hun vertegenwoordigers. Een klant aan de telefoon verliezen is eenvoudig, maar hoe kunnen bedrijven klanten effectief werven via telefonische verkoop? Hier zijn er enkele telefonische verkooptechnieken beschreven.

Enkele tips

  1. Doe je onderzoek

De eerste stap is onderzoek. Zorg ervoor dat je langs dezelfde lijnen van sociale media de bedrijfswebsite van jouw potentiele klant bezoekt om inzicht te krijgen in hun bedrijf. Als je jouw klant begrijpt, kan je hen een product verkopen dat overeenkomt met hun behoeften.

  1. Glimlach en gebruik je telefoonstem

Er is letterlijk een verschil in toonkwaliteit tussen mensen die telefoneren en mensen die dat niet doen. Jouw klanten pikken het bewust of onbewust op. Dus lach, want een vriendelijke eerste interactie met een potentiƫle klant gaat veel verder dan een onvriendelijke en saaie interactie.

  1. Ga rechtop zitten of sta op

Onderzoek heeft gesuggereerd dat een goede houding tijdens het bellen je helpt om met meer overtuiging te spreken, waardoor je zelfverzekerder klinkt. Rechtop zitten en opstaan helpt je ook om je stem te projecteren en duidelijk te spreken.

  1. Bereid je voor op veelvoorkomende bezwaren

Aarzeling en angst komen vaak wanneer een klant jouw beweringen betwist en aangeeft dat je het product dat je verkoopt niet echt kent. Bereid je dus voor op veelvoorkomende bezwaren en schrijf een antwoord in de vorm van een script, zodat je je altijd verzekerd kunt voelen.

  1. Geef niet op bij het eerste bezwaar

Klanten zullen bezwaren opleveren zoals behoefte, autoriteit en budget. Gebruik dit als een kans om meer te leren over hun behoeften en op basis daarvan hulp te bieden.

  1. Blijf positief

Energiek en vrolijk zijn zal door je stem komen en je potentiele klanten zullen die positieve energie voelen wanneer ze tegen je spreken.

  1. Hang als laatste op

Verkopers hebben meestal veel telefoontjes, dus het is begrijpelijk dat je onmiddellijk ophangt en doorgaan naar een andere klant, maar dit is een slechte gewoonte. De klant heeft misschien een belangrijk stuk informatie bedacht of heeft nog een last-minute vraag te stellen, en ophangen zou een gemiste kans opleveren. In extremere scenario’s kan de klant dit ook als een teken van grofheid beschouwen en naar een ander bedrijf gaan.

Lukt het toch niet?

Lukt het toch niet om klanten telefonisch te werven? Het is mogelijk om de telefonische acquisitie uit te besteden. Er zijn speciale bedrijven die getraind personeel hebben om telefonische verkopen te doen. Niemand kan het beter dan hun, want dat is hun werk. Als jij het naast jouw dagelijkse bedrijfsactiviteiten als productie en verpakking druk hebt, kan je de telemarketing uitbesteden. Je zult binnen de kortste tijd verandering zien.